Saturday, March 31, 2012

Random #2



Hai hai...

Hari ini terasa nak meningkatkan kesedaran diri sendiri untuk menyelamatkan dunia sempena EARTH HOUR DAY yang jatuh pada hari ni 31 MAC 2012, 8.30 PM - 9.30 PM. Seronok apa dapat sambut acara unik ini dalam setahun sekali je berlaku. Nak buat selalu pon tak ada hal, tapi kurang best la sebab buat sorang-sorang je haha. Padahal selalu je aku tutup lampu, tapi tutup lampu malam ni kira special la sebab tutup lampu dengan bermotif. Motif murni bagi selamatkan dunia untuk masa depan anak dan cucu! Ewah...cheesy la ayat aku ni haha.

Basically, kalau ikut pengetahuan cetek aku ini...Earth Hour adalah worldwide event yang dianjurkan oleh World Wide Fund for Nature (WWF) yang disambut setiap Sabtu terakhir pada bulan Mac setiap tahun.  Event ini bagi menggalakkan penduduk bumi to switch off their non-essential lights for one hour dalam meningkatkan kesedaran terhadap climate change action.

Dalam rekod sejarahnya, acara ini bermula di Sydney Australia (2007) apabila 2.2 individuals and more than 2 000 of businesses turned their lights out for one hour dalam pendirian terhadap climate change. Pada tahun 2008, acara ini diteruskan di seluruh Australia dan disambut baik di hampir kebanyakan bandar besar di seluruh dunia kemudiannya.


Dan pada malam ini, Earth Hour telah menjadi annual global event yang disambut oleh 135 negara di seluruh dunia, malah sejak tahun 2011 lagi. It's not more than switch off lights for one hour once a year and save the energy but it beyond than that. It's about to creating a more sustainable planet where people live in calm and prosperous. It's enough to be one of the millions of supporters who celebrate this event than do nothing for future environmental. So, let's save our planet!!!

 

          
p/s : Amboi!  Rajin pulak aku insert image dengan banyaknya malam-malam buta ni. Sampai ngantuk-ngantuk dah kot, nak kena sign out ni. Masa untuk tidur!!!


2 comments: