Saturday, April 21, 2012

Kisah Najihah : Bab 9

Sejak kebelakangan ini kerja di pejabat makin betambah-tambah. Mana tak bertambah kalau Haji Ramli atau nama manjanya pak aji pergi ambik cuti. Lama kot, sebulan tu dia holiday. Pergi pusing dunia ke apa dengan keluarga dia. Selalu je aku kena balik lambat. Hairan je Mak Cik Aisyah tengok aku yang sibuk mengalahkan Obama ni ahaha.

Jam dah hampir ke angka lapan malam. Lepas solat Maghrib, Najihah sambung kerja yang tertangguh tadi. Kena siapkan jugak rekod kemalangan semua bas di sini untuk dibawa dalam meeting pagi esok. Ini semua kerja pak aji tu lah yang aku kena handle. Tak baik membebel dan merungut, Najihah!! Nanti pendek rezeki.

Mujurlah ada makhluk-makhluk dekat jabatan depan aku ni yang sentiasa beroperasi 24 jam. Tak adalah rasa sunyi sepi hidup dalam ofis ni. Amin ada kat situ. Alamak…Najmi yang aku rasa-rasa macam special tu pon ada jugak!!! Hati rasa kembang, tapi boleh kecut tetiba bila ternampak dia. Najihah tunduk, buat-buat khusyuk sambung kerja.

Perhubungan Najihah dan Amin masih kelat-kelat je. Dia tak nak terlampau baik sangat dengan Amin. Takut Amin ambil kesempatan lagi. Marah pada Amin pon makin berkurang mungkin sejak Farid cuba hura-harakan hidup aku sebelum ni.

“Hah…ni apehal dah masuk ke kawasan jajahan aku ni?” Najihah tengok Amin yang sedang jalan merapati meja dia.

Amin tersengih. “Busy kau eih…sejak Tuan Haji cuti.” Amin bertenggek kat bucu meja. Tempat biasa yang dia pilih.

Najmi pon ikut sama. Tapi  dia cuma berdiri di tepi partition Najihah. Dia bersandar dengan bahu kanan dia kat situ sebenarnya, sambil peluk tubuh.  Sebelah kaki dia dibengkokkan. Lengkap eyh aku describe pasal Najmi. Aku usya dia dalam diam lepas tu.

“Iyelah…semua aku kena cover. Kerja aku lagi…kerja dia lagi. Kalau Haji Ramli tu macam burger , dah lama dah aku kunyah-kunyah dia. Kenyang jugak.” Najihah selamba badak. Najmi senyum sikit bila dengar Najihah cakap.

“Kau nak tahu Mie…Ain ni kan, dasyat giler. Kau takkan percaya kalau aku cerita pasal dia bawa kereta….”

“Amin…sudahlah tu!!” Ada unsur-unsur amaran pada kata-kata Najihah. Najmi angkat kening. Tanda berminat nak tahu cerita selanjutnyalah. Reaksi je berminat, tapi mulut dia macam kena zip. Apa susah sangat ke dia ni nak bercakap. Ada masalah lontaran vokal gamaknya??

“Okey-okey…susahlah dia ni Mie. Keras kepala jugak…aku ada ngorat dia ni, tapi tak jalan.” Amin buat hal lagi nampaknya.

Najmi tabah menunggu, kalau-kalau Amin nak buka cerita. Ceh…yakin je aku yang Najmi nak tau sangat cerita aku tu.  Bukan bawa untung pada dia pun, ye tak? Najihah cuba buat tak endah sambil jari tekan keyboard. Mata pandang LCD skrin dan hati entah ke mana pon entah time ni.

“Eh, tengok!!! Mulut kau tu banyak sangat…kan aku dah banyak typo ni.” Najihah merungut-rungut sambil jari tekan button backspace. Cuba alih cerita sebetulnya. Tak nak biarkan Amin cuba buka hikayat aku dengan dia tempoh hari.

“Yelah…kau nak cakap aku kacau hidup kau la tu.” Amin straight forward. Bijak jugak dia ni. Faham-faham je bahasa kiasan aku jika nak dibandingkan dengan Farid yang susah nak faham dengan situasi.

“Tahu tak apa…tunggu apa lagi, blahlah.” Najihah halau Amin dengan isyarat mata dia sekali. Aku memang tengah banyak kerja ni. Seriusssss!!!! Sebab tu tak boleh nak bergebang bagai dengan si Amin. Pembetulan sikit la…bukan dengan Amin. Tapi aku nak berbual dengan si mangkuk Najmi ni haha.

“Orang tengah sibuk. Jomlah Mie…kita duduk kat depan. Goreng satu lagu pun sedap.” Pasrah betul bunyi ayat Amin.

Najmi ikut Amin yang balik ke tempat dia. Najmi ni pon dah tak tau nak balik rumah dah ke? Ada je kat sini aku tengok dari petang tadi. Dah berjangkit dengan penyakit Amin kot yang siang malam melepak kat ofis. Bawa-bawalah balik kepangkuan keluarga kau orang tu. Rajin sangat nak melepak tak tentu arah gini, buat apa? Bukan dapat gaji lebih pon kan.

Amin ambil gitar kapok si Fitri. Fitri memang usung je gitar dia tu kalau dia kerja malam. Itu yang dia orang boleh melalak sakan malam-malam buta ni. Almaklumlah, mana ada bos nak datang ofis time macam ni kan. Balik rumah makan nasi pon bagus.

“Ain…aku tujukan lagu ni khas untuk kau.” Ceh…dengar macam bunyi DJ radio je. “Kau dengar betul-betul.” Amin tengok Najihah. Najihah mencemik. “Fitri…kau boleh mula.” Amin mengarah.

“Iye laa…” Fitri jawab sambil lewa.

Aku bukan lelaki yang tewas
Bisa menyambar walau ku di tolak
Biar diuji kanan dan kiri
Kau kan tetap ku miliki

Tiada lafaz yang lebih agung
Kalimah cintamu yang ku tunggu-tunggu
Biar jasadku yang menanggung
Permainan darimu rela ku pujuk

Terngiang-ngiang lirik ni kat telinga sebab Amin asyik ulang dua rangkap lagu ni je. Lupa liriklah tu…ada hati nak suruh aku dengar bersungguh-sungguh. Gila over Amin nyanyi…siap gaya tangan semua ada. Kalah orang yang berkaraoke. Bolehlah buat aksi sambil nyanyi sebab  Fitri yang goreng gitar. Boleh tahan sedap jugalah suara Amin daripada tak ada. Aku puji ni…puji!!!!

“Lagu ni nak buat apa. Kalau lagu Kekasihku best jugak.” Najihah bagi respon.

“Elok ar dah habis nyanyi, tadi tak nak cakap. Eh…mana aku nak tahu lagu Dato’ Siti tu, tak ada lagu lain ke?” Amin tanya dengan jengkel.

“Bukanlah…lagu Ekamatra.” Najihah cakap sambil menaip. Dah macam jurutaip pulak kerja aku ni.

“Tak tau pun. Layan juga kau lagu lama-lama tu?” Amin tanya lagi.  

“Jangan kau tak tahu…dangdut, hisdustan, pop yeh-yeh pun favorite akulah.” Suara Najihah agak nyaring. Maklumlah berbual jarak jauh. Amin tergelak kuat. Najmi tak senyum dan tak apa pun sebab dia tak ada perasaan.

“Sayang, nyanyi hindustan sikit boleh?” Amin cuba buat lawak. Sayang konon.

“Boleh blah!” Najihah balas sambil mata dia terpacak tengok skrin komputer. Tangan kanan tengah gerak-gerakkan mouse sekor tu haha.

“Bila dia marah lagi cutekan, Mie.” Punyalah kuat Amin cakap dengan Najmi. Padahal mamat driver tu duduk sebelah dia je pun.

“Bolehlah.” Najmi jawab pendek, perlahan pulak tu. Kepala Najihah yang fokus tengok skrin tadi, terus terpusing tengok Najmi.

Ciss… ‘bolehlah’ je dia cakap!!! Perlahan-lahan pun, clear jugak aku tangkap apa yang dia cakap tu. Tapi okeylah tu, daripada dia cakap ‘tak cute langsung’. Maunya aku pergi ketuk kepala dia sampai tenggelam.

“Mie…kau tahu ke lagu Ekamatra tu?”

“Entah…tak pernah dengar. Malaysian artist ke tu?” Najmi jawab dengan malas.
Kau kutuk lagu kegemaran aku eih, tak apa kau Najmi. Malaysian artist ke tu?? Kau ni lahir dekat mana…planet Agusta ke?  

“Taklah…artis dari Tonga.” Najihah melaung dari jauh.

“Engkau memang…lagu apa je yang kau tahu. Tengok dia dah bengang.” Amin juih bibir dia dekat Najmi.

Amin memperlekehkan Najmi. Padahal, dia pun sespesis je dengan mamat planet Agusta tu. Macamlah bagus sangat. Najmi buat tak peduli.

Najihah berjaya siapkan semua kerja dia bila jam dah masuk ke 8.40 malam.  Hembus nafas lega dia sambil bersandar di kerusi. Amin pusing tengok Najihah bila dengar Najihah hembus nafas kuat. Najmi dah tak ada kat situ. Dah balik rumah dia kot. Bila masa pon entah, tak perasan pulak. Cuma tinggal Amin, Fitri dan dua orang lagi staf di situ. Amin dah datang dekat Najihah.

“Dah siap ke?” Bunyi-bunyi soalan Amin tu macam ada sambungannya lagi. Nak ajak aku pergi fun fair ke??

“Kenapa?” Najihah tak jawab tapi tanya pulak soalan baru sambil meregang-regangkan leher dia.

“Er…er…aku nak cakap sikit ni.” Amin teragak-agak. Sejak bila dia pandai rasa gugup bila nak cakap sikit-sikit ni. Kalau bercakap banyak, memang dia tak ada masalah punyalah. 

“Apehal??” Najihah tanya dengan mata yang terpejam untuk hilangkan rasa pedih yang dah lama ngadap skrin empat segi tepat tu.

“Selama ni kan, aku tak pernah tanya kau samada kau suka pada aku ke tidak. Aku je yang syok kat kau. Kau macam mana?” Amin cakap dengan sekali lafaz.Tuuu dia…….

Najihah sempat ketawa kecil.  Benci betul pada soalan-soalan gini yang tak ubah macam Farid.

“Kau boleh gelak Ain…aku serius ni.” Amin macam tersinggung.

“Baru hari ni kau nak tanya perasaan aku macam mana. Sepatutnya, soalan ni kau tanya sebelum  kau luahkan perasaan depan mak dan adik kau. Kau buat aku macam aku dah setuju nak jadi menantu mak kau. Amin…kita kawan kan?? Tak yah la nak explain lebih-lebih kot. Kau boleh faham kan??” Panjang Najihah luah.

Dia tak nak terlalu keras dengan Amin. Manusia bernama Amin ini, apa jua boleh berlaku. Lelaki ni spesis yang tak boleh dijangka. Baik berjaga-jaga. Lagipun aku tak mau terlalu lancang berkata-kata, takut badan binasa. Kata orang, kalau kita tidak suka pada seseorang, jangan sampai ke tahap benci…nanti orang itulah yang kita dapat. Hah…memang ngeri la time tu!!! Jangan buat pasal!!

“Sampai hati kau kan. Aku ingat, bila kau layan aku elok…kau boleh terima aku. Tapi kau saja buat aku macam ni kan?” Amin lepaskan kekecewaan dia. Muka dia makin monyok.

“Ya Allah Amin…aku layan sama je semua orang wehhhhh. Letih la gini….” Najihah kemas segala barang yang ada atas meja. Dia nak balik tidur kat rumah. Abah dia pon dah sampai dah tu bila Bruno Mars menjerit kejap. Miscalled je dari Pak Cik Nazim.

“Ataupun kau dah ada orang lain?” Amin serkap jarang. “ Orang yang datang sini hari tu siapa?? Yang jemput kau sampai dalam ofis ni....” Amin tak habis-habis dengan ayat siasatan dia.

“Tak ada kena mengenalah… sepupu aku je tu.” Najihah tipu Amin hidup-hidup.

“Aku tahu Ain…aku jahat. Tapi aku boleh ubah perangai aku...aku janji.” Amin cakap 
dengan bersungguh-sungguh. Makin sengsara hidup aku rasa time ni. Tak suka terjebak dalam kancah perasaan ni.

“Amin…kau tak perlu ubah apa-apa untuk  aku. Kau kena fikir mak dan adik-adik kau kat rumah tu. Aku tak nak bagi kau apa-apa harapan. Bukan sebab siapa kau, tapi hati aku ni belum terbuka lagi untuk sapa-sapa. Dahlah…aku nak balik ni.”

Najihah bangun untuk keluar dari situ. Agak terkejut bila ternampak Najmi di kerusi menunggu. Dia orang bertembung mata kejap sampai Najihah yang alih mata ke lain. Mungkin Najmi dan yang lain-lain boleh dengar apa yang aku dan Amin cakap rasanya. Rasa je…belum tentu boleh dengar kan haha. Tapi biarlah, apa nak heran Najmi bukan boyfriend aku pun. Haha perlu ke aku kaitkan Najmi dengan boyfriend?? Hermm…tolonglah Najihah!!!

                                 ******************************************************************************

Selepas selesai mesyuarat dengan semua ketua jabatan, Najihah kena berjumpa dengan Dato’ Ramlan. Dato’ mintak dia ke Alor Setar atas urusan mahkamah. Najihah perlu ke sana sebagai wakil syarikat bagi satu kes kemalangan sebuah bas tak lama dahulu.

Ni satu lagi kerja pak aji yang aku kena handle. Kira okeylah tu, boleh tambah pengalaman haha apa lagi nak cakapkan? Aku tak ada masalah untuk ke mahkamah, tapi sangatlah bermasalah untuk pergi ke sana. Dato’ offer bawa kereta syarikat, tapi aku tolak dengan alasan tak ada driving license. Perghh…aku dah jadi penipu doh!!!

Terpaksa tipu sunat untuk tutup kelemahan diri. Sekurang-kurangnya, aku tak nak membahayakan diri sendiri dan merosakkan harta benda syarikat sekaligus. Cisss…alasan semata-mata!!! Aku risau jugak kalau-kalau terpaksa tidur di hospital malam ini. Alasan lagi ni…ciss!!!  Nauzubillah…mintak simpang. Melalut je kerjanya aku hari ni.

Akhirnya, Dato’ cadangkan Najihah pergi bersama Najmi. Najmi??? Dengar je nama Najmi terus berdebar.  Tapi perkara tak terjangka macam ni lah yang aku tertunggu-tunggu untuk ‘mengenali’ dia. Bagai bulan jatuh ke riba. Dalam berdebar, jadi tak sabar pulak. Surprise, surprise!!!!!

Menurut Dato’, Najmi akan dijadikan pemandu syarikat yang kedua selepas Omar.  Omar kena bawa Dato’ ke KL pada petang ini. Atas sebab itulah aku tak ada ‘driver’ nak bergerak sekarang ni (melalut yang entah kali berapa).  Hermm..tetiba terdetik, patutlah si Najmi tu selalu ke bilik Dato’ rupanya dia ada kira-kira dengan Dato’.

Dalam pada jam menginjak ke 11.30 pagi, Najihah sudah membolosi kereta syarikat. 
Wohoo…aku duduk berdua-duaan sebelah Najmi! Uiiii…rapat pulak tu kedudukan! Obses betul aku pada driver yang sorang ni. Hilang semua masalah Farid dan Amin bila Najmi ada kat sebelah ni hahaha.

Terasa nak tenung je mata redup dia tu.  Tapi macam mana nak tenung, kalo dia pakai Ray Ban hitam dia tu. Smartlah gaya dia ni, cap merah tak lekang dari kepala. Arghhhh….dia dengan cap – mana boleh dipisahkan. Entah-entah kepala mamat ni botak kat tengah-tengah. Sebab tu kot dia tak pernah tanggal cap…ahahahaha.

Arghhhh… poyolah mamat ni!!! Kereta dah nak masuk highway dah, tapi  sepatah haram pun dia tak bercakap. Radio je yang memekak. Aku dengan dia bisu dan buat pekak. Dah serupa orang OKU dah kita orang ni.

Macam mana nak buat mamat ni bercakap eih? Kalau bagi teka-teki…agak-agak dia nak jawab tak? Huh…buang air liur je. Bosan giler sebenarnya duduk berlama-lama dalam kereta ni. Boleh stress…sebab ‘driver aku’ ni fokus 100% ke jalan raya. Kalau dia boleh dibawa bergelak macam budak Amin tu, sure tak bosan tahap separuh pengsan gini.

Tapi, Amin bosan juga sejak akhir-akhir ni sebab suka melencong masuk bab hati dan perasaaan. Itu je yang aku tak boleh terima, yang lain tu bolehlah nak mengisi masa lapang. Najmi ni tak pandai nak bergurau…aku tak tahu apa yang dia pandai. Ish…kenapa pulak aku nak bandingkan dia dengan orang lain?? Suka betul betul aku jaga tepi kain mamat ni.

Najihah cuba untuk lelapkan mata tapi tak boleh nak lenakan diri. Mata dia terkebil-kebil. Perut pun dah kuat pukul gendang, sebab pagi tadi gatal tak nak breakfast. Sudahnya dia keluarkan coklat bar Cadbury dari dalam beg sandang. Dia koyak aluminium foil yang membalut coklat tersebut, kemudian dia tayang depan Najmi.

“Nak tak?” Najihah cuba beramah-mesra.

Najmi toleh sekilas, kemudian fokus ke jalan raya balik. “Tak nak…tak suka.”

Najihah mencemik. “Ahha…eloklah tu. Kita bukan nak bagi sangat pun…ajak-ajak ayam je tadi.” Najihah cakap perlahan antara dengar dengan tidak. Mahal aku beli coklat ni…rugi je kalau kongsi dengan kau. Sharing is not caring sometimes,okay. Ayat yang sesuai untuk orang kedekut macam aku haha.

“Cakap apa tadi?” Sekali lagi Najmi pandang Najihah sekilas.

“Tak…saya cakap saya lapar. Sekarang makan time saya…teringat lauk ayam dekat café.” Najihah mereka-reka cerita yang tak ada. Kena kaitkan dengan ayam sebab tadi dah cakap pasal binatang sekor tu tadi kan.

“Ye ke?? Tapi tak sama dengan saya dengar.” Najmi sinis. Hermhhh…dah agak yang mamat ni boleh dengar bahasa indah aku tadi.

Najihah masih cool. Macam tak ada kudis bagi dia setakat dengar cakap-cakap gitu. Tapi, yes!!! Aku dah berjaya bukak mulut dia yang berlagak macho tu. Najihah tersenyum jahat. Mentang-mentanglah baru naik pangkat jadi driver bos, dah nak berlagak dengan aku. Nasib kau tu sedikit istimewa di hati aku – kalau tidak tak adanya aku nak beramah mesra macam tadi.

“Eh…baguslah tu. Dah dengar tanya buat apa?” Macam nak bergaduh bunyi dia orang bercakap.

Suara Bruno Mars memekak-mekak dari dalam beg sandang Najihah. Handphone, Najihah ambik dan nampak muka Alia. Alamak…terlupa nak bagi tau Alia!!! Padanlah, sekarang kan lunch time…tentu-tentu Cik Gayah ni cari aku.

“Kau kat mana, Jiha?” Kalut je bunyi suara Alia.

“Aku ada je di mana-mana.” Najihah tergelak. Najmi pandang sekilas.

“Betul-betul la wei…kau kat mana ni?” Macam bengang je minah ni tanya.

On my way to Alor Setar…aku kena attend court. Seriously..lupa nak bagi tahu kau. Sorry eik. Kelam-kabut nak kejar masa…kena sampai sebelum pukul dua kat sana.” Najmi dah tolong rendahkan volume radio.

“Kau pergi dengan sapa?” Banyak pulak soalan si Alia ni. Malas aku nak menjawab. Aku on  phone loudspeaker kang, suruh Najmi je yang jawab.

“Aku pergi dengan…” Najihah toleh ke arah Najmi yang sedang hebat memandu. “Aku pergi dengan orang yang baru naik pangkat jadi driver bos.” Najihah dah toleh muka ke tingkap. Segan sebenarnya nak sebut nama Najmi depan tuan punya badan. Benda sekecik ni pun aku boleh segan. Sejak bila ni?? Musykil dengan diri sendiri.

“Sapa??” Alia musykil pulak. Memang patut dia musykil sebab aku cakap kona-kona.

“Eh...balik nanti aku bagi tau. Ok bye mangkuk!” Najihah terus tekan butang cancel. Alia yang call pun tak kisah habis kredit…dia pulak yang tergesa-gesa letak phone.

“Siapa cakap saya naik pangkat?” Soal Najmi tiba-tiba. Lain macam bunyi soalan dia ni. Tapi smooth je ayat dia.

“Ada saya sebut nama awak ke tadi?”

“Habis tu…sapa driver lagi kat sini. Orang kat sebelah ni ke? Susah betul lah nak bercakap. Saya yang tak faham atau orang tu yang buat-buat tak faham ni?”
Uiihhhh….bengang ke mamat ni? Tapi dia marah dalam tenang je.

“Awaklah…” Najihah pause kejap. “Tak betul ke apa yang saya cakap tadi? Awak dah naik pangkat…dah tak payah susah-susah bawak bas.”

“Sapa cakap?” Najmi tak puas hati pulak dah. Hish…betullah ni, dia memang tak tahu dia baru naik pangkat. Habis tu, apa jadahnya dia asyik ulang alik ke bilik Dato’.

“Dato’. Takkan tak tau kot.” Bersahaja Najihah menjawab. Dia yang naik pangkat, aku pulak yang kena explain. Kalau tak nak naik pangkat…biar aku kasi surat pecat je.

“Oh…iyeke,  Dato’ cakap macam tu?” Najmi cakap sambil mata tengok depan. Tapi muka dia nampak macam stress. Aku pon tak faham dengan dia ni. Kejap cool kejap stress. “Bas tetap kena bawak jugak.” Najmi bersuara seperti serba-salah. Aikkk…tadi macam bunyi nak marah. Sekarang ni, aku tengok bukan main sopan-santun pulak ayat mamat ni.

“Dato’ tak cakap  macam tu pon. Pelik la…Dato’ cakap lain, awak pulak cakap lain.” Najihah pulak yang musykil.

“Hermh…macam tulah agaknya kot.” Najmi balas dengan gaya kurang pasti. Lepas tu, dia senyum sorang-sorang. Hermh…memang susah nak faham mamat kat sebelah ni.

“Bos dah kasi up pangkat dia… buat-buat tak faham pulak. Tadi cakap orang tak faham, tapi dia pun dua kali lima. Dah tu…rajin sangat pulak nak buat part time bawa bas.” Najihah terasa pelik dengan Najmi. Najmi tersengih. Entah apa yang dia rasa, lucu atau seronok sebab dinaikkan pangkat.

“Err err…nak makan dulu ke? Boleh berhenti kalau nak.” Ada perasaan jugak lah mamat ni. Mungkin dia tahu yang aku lapar. Tapi, aku rasa dia lagi lapar tu.

Najihah pandang jam kat  dashboard kereta. “Tak boleh-tak boleh...dah lewat!”  Laju Najihah tolak. Masa dah suntuk sangat. Apa-apa pun…lepas settle semua hal baru boleh. Bawalah aku ke mana saja yang kau nak Najmi. Akan aku pertimbangkan hahaha.

Dia orang berdua tidak banyak bercakap selepas itu hinggalah dia orang sampai di tempat letak kereta Kompleks Mahkamah Syesen, Alor Setar. Hampir dua jam jugak dia orang  berada di sana. Najmi pon masuk jugak. Sebab dia rajin-rajin nak pergi teman sama. Aku apa lagi, senyum bunga-bunga dalam hati. Semua bunga ada dalam hati aku sekarang ni. Termasuklah bunga api. Kebabom!!!! Eh, itu meriam buluhlah Najihah!

Bersambung. . . 

No comments:

Post a Comment